søndag den 26. februar 2012

En person, jeg beundrer - Oscar Pistorius.

Jeg går ikke ud fra, at der er så mange af jer, der kender Oscar Pistorius, så jeg vil lige bruge 10 minutter på at fortælle lidt om ham, og om hvorfor jeg synes, han er utroligt beundringsværdig.

Oscar blev født d. 22 november 1986 i Sydafrika. Men han var ikke helt normal. Oscar manglede nemlig begge lægben (den tynde af de to knogler, der løber fra knæet og ned i foden), og derfor valgte hans forældre at begge underben skulle amputeres under knæet. Seks måneder efter amputationen fik han sine første benproteser, som han hurtigt lærte at bruge.
Gennem hele hans opvækst blev Oscar bedre og bedre til sport, på trods af hans handicap. Specielt hans forældre var der altid for at bakke ham op.

I dag er Oscar kendt som "Blade Runner" og "The fastes man on no legs". Han har flere gange løbet mod normale løbere, på trods af kritik, fordi nogle mener, at han har en "unfair fordel".
Det, der gør, at jeg synes han er utrolig, er at han på trods af problemer, har formået at kæmpe videre. For hvis en man uden ben kan blive løber, hvad kan man så ikke selv, hvis man tror nok på det?



- Lea.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar